Kyläseuran kesäprojekti 2022

Padon vieraskirja 22.10.2022 – 6.9.2023

Informaatio patoalueen kunnostamistuesta (pdf) 26.3.2022

KESÄN ASKAREITA

Jokirannassa, Humppilan kunnan omistamalla alueella, lähellä Myllynkulmantien siltaa, on jo vuosikymmenet seistä nököttänyt mylly/saharakennuksen jäänteeet. Rakennus on purettu jo kauan kauan sitten, vain osa koneistosta ja vähän rakenteita on jäänyt tallelle. Näiden jäänteiden päälle on kylläkin joskus rakennettu peltikatto pylväiden ja alkuperäisen betoniseinän pätkän varaan, mutta aika on tehnyt tehtävänsä näidenkin toimien suhteen. Näky idyllisen jokivarsitien varressa ei todellakaan ollut mitenkään mairitteleva, varsinkin koska alueella on padon ja ”jäänteiden” läheisyydessä uimalaituri ja nuotiopaikka. Myöskin alue on melko suosittu mato-onginta paikka. Jotain kai täytyis tehdä, jotta alueen viehättävyys parantuisi entisestään.

Mutta sitten. Vuoden 2021syksyllä alkoi kuulua uutisia: Myllynkulman kyläseura ry:n hallituksen puuhahenkilöt olivat tarttuneet toimeen ja olivat alkaneet selvittää mahdollisuuksia rakennuksen ehostamiseksi, neuvotteluja oli käyty ja asiasta oli keskusteltu eri tahojen kanssa. Seurasi kuitenkin viikkojen hiljaisuus.

Kunnes sitten Myllynkulman kyläseura ry:n kevätkokouksen esityslistalla oli maininta ko. kunnostus asiasta. Kevätkokouksessa olikin paikalla runsaasti osallistujia. Asian tullessa käsittelyvuoroon, asian esittelijä laski pöydälle paksuhkon kansion ja totesi, tässä on kunnostus-suunnitelma, tähän on saatu rahoitusta LounaPlussalta ja väliaikaisrahoituskin Humppilan kunnalta on kunnossa. Suunnitelmaa läpikäydessä kokousväki kehui suunnitelman laajuutta ja sen yksityiskohtaisuutta. Asia herätti paljon vilkasta keskustelua. Asia kuitenkin todettiin tärkeäksi ja se hyväksyttiin yksimielisesti. Projektille nimettiin vastaava mestari sekä projektipäällikkö. Homma oli tekijöitä eli talkoolaisia vaille valmis. Talkoolaisten tehtävänä olisi osallistua projektiin soveltuvin osin ja näin tehdä kyläseuran osuutta projektista. Toki mukaan tarvittiin myös ulkopuolisia urakoitsijoita. Kerättiin ”soittolista” halukkaista talkoolaisista, ja homma oli tältä osin valmis.

Heinäkuun ensimmäisellä viikolla alkoi tapahtua. Alueelle johtavalle kulkutielle asennettiin väliaikainen portti ja kieltotaulu jossa kerrottiin alueen olevan työmaa -aluetta. Kunnostettava alue rajattiin, osa alueesta jäi luonnontilaiseksi,ainakin tässä vaiheessa. Pienpuusto raivattiin, jolloin umpeenkasvanut maisema avartui huomattavasti. Maakaapeli kaivettiin sähkökaapilta kunnostus kohteeseen. Kannot, kivet ja osittain pintamaata poistettiin. Isot puut kuitenkin säästettiin joten alue säilyi puistomaisena. Erotuskankaan levittämisen jälkeen luiska- alue kivettiin. Kuoppia tasoiteltiin ja mm. alueelle saatiin vankka kivipöytä tasoituksen yhteydessä jääneistä ylijäämä kivistä. Kivetys saatiin päättymään yläjuoksun suunnassa sopivasti isoon kiveen, jossa on kiintopiste vedenkorkeuden mittaamista varten. Tämä kiintopiste jätettiin siis koskemattomaksi. Alueen rajaus kuitenkin selkiytyi tällä tavalla meneteltynä.

Rakennuksen kallistunut betoniseinä tuettiin tukivalulla. Seuraavaksi rakennuksen ympäri rakennettiin lahjoituksena saadusta puutavarasta vankat telineet, joilta oli hyvä ja turvallinen työskennellä. Rakennuksesta purettiin jo osittain huonokuntoinen peltikate pois, katon muoto muutettiin suunnitelman mukaiseksi, alusrakenteet vaihdettiin/vahvistettiin. Uusittiin peltikate. Tehtiin räystäät ja alakatto. Pylväiden vinotuet uusittiin. Runkorakenteiden väri vaihdettiin vihreästä vaalean harmaaksi ja muutenkin on käytetty vaaleampia sävyjä. Koska rakennukseen on tarkoituksena saada myös kesäaikainen kokous/oleskelutila, olemassa olevaa historiallista kalustoa siirrettiin ja järjestettiin uudelleen, kuitenkin niin, että museomaisuus säilyy. Yleensäkin kaikki käyttökelpoinen on säilytetty ja projekti on edennyt vanhaa kunnioittaen jos se vain on ollut mahdollista. Tätä kirjoitettaessa kokoontumistilan lattia on valmis ja siellä on jo lahjoituksena saatu jykevä pöytäryhmä valmiina odottamassa vieraita.

Onpa betoniseinään luvassa keramiikkataidettakin.

Kaikki projektissa mukana olevat urakoitsijat ovat lähiseudulta. Myös projektissa käytetty puutavara on hankittu lähialueelta.

Järjestelyt ovat toimineet hyvin ja talkooväki on jopa viihtynyt työmaalla.

Työtä on vielä jonkin verran jäljellä,mutta kyllä se siitä!

Kirjoitteli 25.8. 2022 Nim. Talkoot kunniaan